NSF-NYTT NR. 3 – 2019

9.mars ble årsmøtet i Norsk Strikkeforbund avholdt på Scandic Hotell i Asker utenfor Oslo. Det ble en hyggelig dag med strikking og strikkeprat, - og selve årsmøtet. Vi fikk en gjennomgang av hva som var gjort sist år, informasjon om økonomi og medlemstall, og avstemning om en del mindre vedtektsendringer. Medlemstallet øker jevnt og trutt, og økonomien er god, selv om det var et underskudd forrige år. Margrete Slettan ble gjenvalgt som leder, noen medlemmer i styret har trukket seg og nye har kommet inn. Et mer detaljert referat fra møtet kommer etterhvert.

Etter årsmøtet holdt Linda Marveng et foredrag om digital strikk. Hun fortalte også om jobber hun har hatt i strikkemiljøer, og om en del av strikkedesignene hun har laget og publisert, her hjemme og internasjonalt. Og ikke minst om alle kontaktene hun hadde knyttet og nettstedene hun fulgte. Vi kan bare anbefale nettsiden hennes: marveng-puckett.com, hun har egen Ravelryside med lekre oppskrifter, en Facebook-side osv. Hun har særlig mange oppskrifter med fletter, så her er det bare å ta for seg.

RESTEGARNPUTE

Her er tips til en pute som fint kan lages av restegarn, og som er enkel å strikke. Finn fram garn i ca ti forskjellige farger som passer sammen, i noenlunde samme tykkelse, f.eks. til pinne 3-3 1/2. Legg opp 200 masker på rundpinne (puten strikkes rundt) strikk *2 omg. rettstrikk i første farge. Neste omg.: 4 m.rettstrikk i farge nr. 1, 4 m vrangstrikk i ny farge, bytt tilbake til 4 m rettstrikk i farge nr. 1. Strikk 4 omg. slik. Strikk så 2 omg. rettstrikk i farge 1.*  Bytt til to nye farger, strikk fra * til* og fortsett med to nye farger osv. Bruk gjerne nye kombinasjoner av fargene etterhvert. Lag 12-14 striper, det skulle gi et trekk til ca. en pute i 40x40 cm. Sy sammen, evt. med glidelås i enden(e).

FLERE ARRANGEMENTER FRAMOVER

22.-23. mars 2019: STRIKKEWEEKEND I SURNADAL - foregår på Thon Hotell Surnadal med Knitting Inna som skal ha et innlegg. Du finner det på Facebook.

EDINBURGH YARN FESTIVAL
Er allerede 21.-23.mars - http://edinyarnfest.com/  - men det kan jo være på tide å sjekke ut neste års festival. Nettsiden og facebooksiden har masse flotte bilder også.

13.-15.september 2019: LURØY STRIKKEFESTIVALluroystrikkefestival.no - med festivalkonsert!

19.-22.september 2019: FANØ INTERNATIONALE STRIKKEFESTIVAL, sjekk webshoppen -  http://strikkefestival.dk/da/booking-shop

27.-29.september 2019: BERGEN STRIKKEFESTIVAL https://bergenstrikkefestival.com Program og billetter blir lagt ut i løpet av våren/sommeren

18.-20.oktober 2019: STAVANGER STRIKK OG DRIKK  arrangerer strikkefestival, gå til siden strikkogdrikk.org.

GARN/NETTSIDE

Jeg kom over en nettside - katedaviesdesign.com - som anbefales. Flotte mønstre (mange hjemmekjente for oss nordmenn) og salg av lekkert garn i flotte farger.

TIL SLUTT MINNER VI OM
Ny samstrikk som snart legges ut.

Følg oss på nettsiden, i Facebook og Instagram, og ha en god vår!

More from Anne Bull
NSF-NYTT NR. 5 – 2019
SOMMERPUSLING Jeg fikk et tips her om dagen: Å strikke hylse til...