Samstrikk med Åmtanke

Vår neste samstrikk som går fra 1.juni til 31.august ønsker vi skal være prosjekter med Åmtake møsteret til Remi Tasc. Dette mønsteret har en historie å fortelle. Det er bare en måneds tid siden Remi hadde et digitalt foredrag for oss medlemmer i NSF. Remi har tidligere også blitt intervjuet i medlemsbladet vårt, På pinnen nr 1. 2022, på sidene 36-48 kan dere lese om Remi og prosjektet Åmtanke, link her: https://www.norskstrikkeforbund.no/papinnen/2022/1/

Tanken vår er at vi kan strikke hva vi vil, med hvilket garn vi vil. Det kan strikkes alt fra puter, kluter, votter/sokker, luer, gensere og pledd, og sikkert mye annet. Dette mønsteret er så enkelt at vi kan sette det inn i hva vi måtte ønske! Ta utgangspunkt i en oppskrift du allerede har, søk opp gratis oppskrifter, kjøp en oppskrift, og putt inn Åmtakemønsteret på hele eller deler av plagget/prosjektet.

Vi linker til hjemmesiden til Remi her: www.tascideas.com hvor mønsteret også ligger og det er eksempler på hva som er strikket tidligere.
Åmtanke på Facebook: www.facebook.com/Aamtanke

Mønsteret strikkes med grunnfarge, andrefarge, og en liten del med kontrastfarge. Stripene skal illustrere at livene våre går på kryss og tvers, retninger endres underveis. Kontrastfargen skal gjerne skille seg skikkelig ut, og illustrere at vi alle har våre særpreg, vi har alle våre kontraster.

Åmtanke er feilstavet med hensikt, da også feilstavet Åmtanke er omtanke. Ingen er perfekte, vi har alle vårt.

Genseroppskriftene på hjemmesiden https://tascideas.files.wordpress.com/2023/02/amtanke-vams-februar.pdf er ikke 100% utarbeidet, slik at man må være forberedt på å tilpasse noe selv, når det kommer til plasseringen av selve mønsteret. I utgangspunkter er det kun stripemønster på hele bol og ermer, så på større gensere må antall runder med striper økes utover det som er beskrevet. Vær obs. på dette, om du ønsker å ta utgangspunkt i de oppskriftene.

Det vil selvfølgelig bli trekning av premier blant de som sender inn bidrag.

Om noen vil vise hva de strikker på Instagram, bruk gjerne #NSFåmtankesammstrikk2023 #åmtanke #NSFsamstrikksommer2023 (husk at du må ha åpen profil eller la Norsk strikkeforbund følge deg på Instagram for at vi skal kunne se bildene dine)

Vi håper dere vil være med oss på denne samstrikken, og som tanken til Remi er, bak Åmtankeprosjektet, må dere gjerne strikke plagg og gi bort til noen som trenger det. Både sokker/votter, luer gensere, skjerf er kjærkomment både til Ukraina, her i landet og ellers rundt om i verden er det mennesker som trenger litt ekstra åmtake og varme, året rundt.

Det er opprettet en skravletråd på Ravelry (https://www.ravelry.com/discuss/norsk-strikkeforbund/4261092/1-25) hvor dere kan legge inn hva som er tenkt strikket, gjerne bilder av garnet og så videre. Artig å se fargevalg. Og en tråd til de ferdige prosjektene våre (https://www.ravelry.com/discuss/norsk-strikkeforbund/topics/4261091 ). Skriv gjerne hva slags garn dere har strikket med, og om plagget skal gis bort hvem dere gir det til (dette er ett ønske og ikke krav)

Er det noen som ikke har Ravelry, kan mail med bilde og tekst, sendes til Hege på styremedlem1@norskstrikkeforbund.no eller til Bente på varamedlem3@norskstrikkeforbund.no så hjelper vi dere veldig gjerne med å legge inn bildet i ferdigtråden. Det er også mulig å legge inn bilder som kommentar i innlegget med informasjonen om samstrikken på Facebooksiden vår.

Samstrikken er for våre medlemmer, men om du ikke er medlem ennå, kan du melde deg inn her: https://www.norskstrikkeforbund.no/bli-medlem/

World wide knit in public day
Lørdag 10. juni er det internasjonal "Knit in public day". På denne...