Oppstarten

Selbuvotter
Foto: Liv-Norunn Stavik

Norsk Strikkeforening er en forening under opprettelse for strikkere, av strikkere, på alle nivåer i hele Norge. Vi tar også mot strikkere fra andre land.

Oppdatert informasjon om Stiftelsesmøtet finner du i kalenderen og her.

Bakgrunnen for at vi danner foreningen er at Norge faktisk ikke har en nasjonal strikkeforening fra før. Sverige har sin Sticka! og Danmark har sin Gavstrik. Nordisk Strikkesymposium arrangeres hvert år. I år var det i Vasa, Finland og neste år er det Norge som står for tur. Initiativet til dette står én kvinne for.

Vi syns det er for galt at vi i et land med så lange og fine strikketradisjoner skal være avhengig av enkelte ildsjelers ståpåvilje og personlige interesse. Det er på tide at vi samler oss, alle vi som har sittet i stuene våre og strikket, for oss selv, til familie og venner og kanskje solgt et plagg eller to til tilfeldige vi har møtt på vår vei. Vi sitter på årevis av kunnskap overført fra én generasjon til den neste, som regel fra mor til datter., men også hederlige unntak, en og annen mann.

Vi innser at verden har gått videre og at vi kommuniserer og lærer på nye måter. Strikking læres ofte ikke i skolen, men unge blir nysgjerrige og retrobølgen har ført med seg voksende interesse for håndlagde tradisjoner. Vi melder oss inn i grupper på Facebook for å lære mer og etterhvert får vi lyst til å møtes RL (i levende live i virkeligheten).

Sokker
Foto: Liv-Norunn Stavik

Vi som starter foreningen er medlemmer i én slik gruppe, men hver og en av oss er medlem i flere her på Facebook. Tilfeldigvis havnet vi i samme gruppe hvor idéen oppsto. Nå har noen av de som ønsker å være med på å sparke igang Norsk Strikkeforening dannet et interimstyre. Vi er fra ulike deler av landet, fra Vadsø i nord til Stavanger i sørvest.

Interimstyret vil i første omgang jobbe fram mot et stiftelsesmøte som kommer til å foregå i Drammen i løpet av høsten 2014. Før stiftelsesmøtet, skal vi ha satt opp et forslag til vedtekter og hovedformål med foreningen slik at det kan godtas eller forkastes under stiftelsesmøtet. Når vedtekter er godtatt og foreningen er formelt stiftet, kan vi registrere oss i Enhetsregisteret og Frivillighetsregisteret. I forbindelse med stiftelsesmøtet skal vi sette av god tid til sosialt samvær og strikking. Kanskje noen har lyst til å lære bort et triks eller 2?

Her og på foreningens Facebook-gruppe kan du følge med på prosessen frem mot stiftelsesmøte og videre fremover mot en aktiv forening for hele Norge.

More from Geir Arnesen
Påmeldingen til årsmøtehelgen er åpnet
Påmelding til årsmøtehelga i Trondheim er nå åpnet. All informasjon relatert til helgen...
0 replies on “Oppstarten”