Norsk strikkeforenings stiftelsesmøte

Utstillingen tar form

Etter en kort, men intensiv periode med planlegging, opprettelse av arbeidsgrupper og utgivelse av prøveutgaven av På pinnen, var det endelig klart til å ta i mot interesserte strikkere fra hele landet og ønske dem velkommen til stiftelsesmøtet i Drammen, lørdag 1. november 2014.

Forberedelser

Fredag kveld ble Storsalen i Bragernes menighetshus satt i stand for å ta i mot de tilreisende med loddsalg, utstilling av både garn og ferdige produkter.
Svele- og vaffelrøra ble satt, bord og stoler stilt opp.

Ankomst og goodiebags

Lørdag morgen klokken 08:00 var de første i arbeidsgruppa på plass for å forberede dagen, og allerede før klokken 09:00 var de første ivrige deltakerne i salen. Tiden frem til klokken 11:01 og den offisielle åpningen ble brukt til å forberede dagens aktiviteter, strikking og sosialt samvær. De første 50 som ankom lokalet fikk flotte goodiebags med blant annet garn, strikkekit og pinnemåler.

Goodiebags klare for utlevering
Deltakerne strømmer på
Registrering

Stor interesse

Hele 70 personer hadde satt av helgen til å komme til Drammen for å overvære det historiske øyeblikket da Norsk strikkeforening ble stiftet. Enkelte hadde reist langt, noe som viser hvor stor interessen er for en nasjonal strikkeforening som ønsker å bidra til og ivareta norske strikketradisjoner.

Deltakere i alle aldre var møtt frem
Strikkeprat

_DSC0098-1920x1080-wm _DSC0004-1920x1080-wm

Dagsorden

Møteleder Linda Marveng loset møtet gjennom dagens agenda. Under punktet vedtekter ble det foretatt et par endringer før de ble vedtatt og nedfelt. Medlemsavgiften ble også høynet fra det foreslåtte 250 kroner til 300 kroner pr. år for ordinært medlemskap, og fra 125 kroner til 200 kroner pr. år for ungdom, student og honnør.

Styret valgt

Liv-Norunn Stavik, initiativtaker, ønsker velkommen

Liv-Norunn Stavik presenterte interimsstyret, arbeidsgruppa, redaksjonen og øvrige hjelpere frem mot stiftelsesmøte.

Interimsstyret bestående av Liv-Norunn Stavik (leder), Tove Fevang (nestleder), Rita Stenseth (sekretær), Jette Kjørseng (kasserer), Gunnhild M. Hagen (styremedlem), Grete T. Bjarkøy (vara), Hege Gundersen (vara) og Marit Røsvik (vara) ble valgt til videre sittende styre ved akklamasjon.

Bakre rekke fra venstre: Jette Kjørseng, Gunnhild M. Hagen, Rita Stenseth
Foran fra venstre: Tove Fevang og Liv-Norunn Stavik

Planer fremover

Selv om foreningen er helt nystartet kunne Tove Fevang presentere noen av tingene styret skal jobbe med fremover. Målet for På pinnen er 4 utgaver i året, med en start på 2 utgaver i 2015. Vi skal også jobbe videre med prosjektet som har fått navnet Hjelpepinner. Det neste store prosjektet NSF nå jobber mot er Strikkefestivalen 19. – 21. juni 2015. Dette skal bli et årlig arrangement og vil avholdes 2. helg i juni fra 2016.

Offisiell logo

Tidligere i høst ble det utlyst en logokonkurranse i Facebookgruppen, og det kom inn mange gode forslag. Etter avstemning i arbeidsgruppa var det Lill Chatrin Eide Schei som gikk av med seieren. Det var derfor en glede å kunne presentere Norsk strikkeforenings logo:

Logo alt. 1

Logo alt. 2

Loddtrekning

Da alle de offisielle punktene var gjennomgått og foreningen behørig stiftet, kunne man lene seg tilbake og kose seg med dagens loddtrekning. Det var mange blide deltakere som gikk hjem litt rikere både på garn og strikkebøker.

_DSC8298-1920x1080-wmForedrag

Til slutt ble det holdt interessante foredrag av både Linda Marveng og Tove Fevang. De delte sine historier fra den spede begynnelse med skjeve grytekluter, til hvor de er i dag som anerkjente designere og forfattere av strikkebøker. Både Linda Marveng og Tove Fevang holdt sine foredrag vederlagsfritt for Stiftelsesmøtet som et bidrag til oppstarten. Dette ble satt stor pris på. Foredragene var informative og underholdene, og vi fikk vite mye om arbeidet som ligger bak det å lage egne design, og veien frem til ferdig bok.

_DSC0105-1920x1080-wm _DSC8312-1920x1080-wm _DSC8325-1920x1080-wm _DSC8330-1920x1080-wm

Tove Fevang sørget for en ekstra godbit og overraskelse til alle de fremmøtte. Hun hadde laget oppskrift på en klut som ble delt ut til alle. Garn til kluten var en del av goodiebagen, og alle som kom for sent til å få goodiebag fikk uansett et nøste garn til kluten. En stor takk til Tove for dette!

Avslutning

Etter en lang dag med mye innhold avsluttet flere av deltakerne med felles middag på Fellini med god mat og vi ble bedre kjent med hverandre.

Oppmøtet og oppslutningen viser samtidig hvor viktig det er å ivareta vår kulturarv og tradisjon slik at den kan overføres til de kommende generasjoner- som også var representert på stiftelsesmøtet.

_DSC0001-1920x1080-wm _DSC0002-1920x1080-wm _DSC0003-1920x1080-wm

Takk!

Styret retter en stor takk til alle deltakere, arrangører, foredragsholdere og ikke minst frivillige som stilte opp for å gjøre dette til en begivenhetsrik dag.

En takk rettes også til alle som sponset oss med ting til utlodning og goodiebager:

Aschehaug
Dale Garn
Du Store Alpakka_DSC8184-1920x1080-wm
Gyldendal Norsk Forlag
Hillesvåg Ullvarefabrikk
Forlaget Manifest
Rauma Ullvarefabrikk
Sandnes Garn
Sjølingstad Uldvarefabrikk
Solberg Spinderi
Telespinn