Onsdag 25. januar (19.00-21.00) inviterer vi til årets første digitale STRIKKEKAFE sammen med Kristin Myrmel fra Koftearkivet.

Hva i all verden er koftearkivet? tenker du... DA bør du være med på denne STRIKKEKAFEEN. (Og har du hørt om Koftearkivet tidligere er du selvfølgelig hjertelig velkommen da også.)

Kristin Myrmel har jobbet med kultur omtrent hele livet, og hun har bl.a vært Kultursjef i Vaksdal kommune – med kontor i bygget ved siden av Dale Fabrikker og Dale Garn. Hun har alltid vært veldig interessert i strikking, både som kulturhistorie og som kvinnehistorie, og også i selve strikkehåndverket.

I 2016 startet hun Norwegian Knitting, med nettbaserte strikkekurs, først på engelsk – og nå også på norsk.

I 2020 tok Tone Loeng kontakt med Kristin. Tone Loeng er grunnlegger av Koftegruppa på Facebook, nettsiden Koftegruppa.no og «opphavskvinne» til «Den store koftejakten» - dvs jakten på gamle kofteoppskrifter. Tone ønsket at noen andre skulle overta driften av nettsiden koftegruppa.no

Kristin Myrmel tok utfordringen, og har siden 2020 bygget opp et helt unikt Koftearkiv, hvor man kan søke etter en rekke kriterier. Hun har også doblet antallet oppskrifter i arkivet – så nå er der snart 6.000 registrerte oppskrifter. Medlemmene i Koftearkivet.no får fri tilgang til alle oppskriftene.

Onsdag 25.januar kan du høre Kristin fortelle mer om Koftearkivet – og om planene fremover.

DETTE BLIR KVELDEN HVOR VI MIXER ET STRIKKEKAFE OG EN KULTURSKATT.

VELKOMMEN

(Linken til Zoom til STRIKKEKAFEEN blir sendt ut på e-post til alle våre medlemmer noen dager i forkant.)

NORSK STRIKKEFORBUND ønsker alle en fantastisk GOD PÅSKE
Påske betyr for mange hytte, skiturer, appelsiner og familietid. For noen av...