NSF-NYTT nr.1 2021

No livnar det i lundar... og jeg sitter inne med kaffekoppen og strikker pledd. Temperaturene lar visst vente på seg her i Trøndelag, men som strikker er jeg heldigvis godt forberedt mot en motstridig vinter som nekter å helt slippe taket enda.

Nå er det snart tid for mer vårlig og sommerlig strikk, og vi gleder oss vel alle til å strikke både sommertopper og sjal i lette og svale garntyper, men først må jeg få ferdig et par sokker som har ligget alt for lenge i strikkekurven. Grunnen til at sokkene har ligget uferdige i lang tid har nok vært fordi det må strikkes mønster frem og tilbake på hælkappa. Etter å ha deltatt på digitalt foredrag med Denise Samson i regi av Norsk Strikkeforbund, om nettopp sommerstrikk, fikk jeg tips om hennes lille videosnutt på YouTube som enkelt viser to måter å strikke mønster frem og tilbake på retta. Dette tipset finner dere her: https://youtu.be/MtTUUCIGE0M Smart, ikke sant?

Vi jobber med mange planer i Norsk Strikkeforbund for tida, og blant annet har vi lagd en langsiktig plan for både digitale foredrag, workshops og strikkekaféer nå fram til sommeren, og fra høsten og ut i de kalde vintermånedene. Først på programmet er strikkekafé 19.mai klokka 19:00, og alle medlemmer vil få en e-post fra oss i forkant med lenke til møtet i Zoom. Deretter inviterer vi til foredrag om PLANTEFARGING 1. juni, hvor naturens planter som vokser rundt oss farger garn i de vakreste fargene. Håper vi sees i begge anledningene, for det er så hyggelig å kunne snakke sammen om strikking, garn og alle planene vi har for sommerstrikken.  Vi strikkes!

Hilsen Kristin

FANTASTISK stemning på STRIKKESAMLINGEN i Bergen.
Flotte foredragsholdere og kursholdere, og dagen i dag (søndag) startet vi med...